Du er her:
  • Bildeserier

Desember 2013
    Årets Nordnorsken ble åpnet lørdag den 30.november, av Anne Stokke. 45 stykker var innom på åpningsdagen. Alta Kunstforening var siste stasjon i turneen og utstillingen omfattet 21 kunstnere med 25 verk. Utstilingen inneholdt foto, tresnitt, tegning, bronsestøp, sveis, maleri, keramikk, video, vev, modellering i gips og porselen, kollodium våtplate og for utvalgte visningssteder, performance.

Februar 2013
    Altakunstnerene Yvonne Normanseth og Inger Emilie Solheims utstilling besto av oljemaleri og verk i utskjært og gravert plexiglass, finer, lær og broderi. Ifølge kunstnerne refererer mørk materie til både mørket inni oss og den mørke massen i universet. Lokal musiker Odd-Jarle Strand spilte klassisk gitar under åpningen.

Januar 2013
    Objekt og installasjon av Inngrunn O. Myrland og Ann Kristin Aas. I utstillingsperioden holdt kunstnerne workshops for barn, eldre og ungdom, med støtte fra Norske kunstforeninger, Alta kommune, Alta kunstforening og Norsk kulturråd. Kunstnerne la inn over hundre frivillige arbeidstimer mens de oppholdt seg i Alta før, etter og under utstillingsperioden.

Oktober 2012
    Denne utstillinga er arrangert av Bodø kunstforening, og hele 27 kunstnere er representert. Et dommerpanel har satt sammen det beste som rører seg på kunstfronten i Nordnorge, basert på innsendte verker. I denne utstillingen er hele 18 kunstnere debutanter på "nordnorsken" som denne utstillingen også kalles. Kun fire kunstnere er fra Finnmark, 5 er fra Troms og de resterende er fra Nordland. Bildetekst: En av foreningens faste besøkende.

Mars 2012
    Kautokeinokunstner Hilde Schancke Pedersen var Borealiskunstner 2012. Åpningstalen ble holdt av Trine Noodt, deretter fortalte kunstneren selv litt om seg og sin kunst før forfatter Laila Stien leste opp dikt, som brakte oss til snøen og vidda fra forfatterens barndom. Åpningen og utstillingen var meget godt besøkt.

Alta kunstforenings kunstsamlingen er en utleiesamling som består av ca.80 objekter deriblant foto, grafikk, maleri og skulptur. Annenhvert år samler vi inn kunsten fra leietakerne som igjen kan velge ut bilder å leie for to år. Alle bedrifter og institusjoner er velkommen til å leie kunst.
    Bildetekst: Mette holder jakka si opp bak Ingunn Utsis skulptur Estonia så jjeg skal se den bedre.

Juleutstillingen 2011

Utstillingen besto av kunsthåndverk fra 8 forskjellige kunstnere. Den var koordinert av Kirsti Vigestad og Marit Bjerkeng, og var godt besøkt. Blant verkene fant man grafikk, keramikk, tekstil, glass, skinnvesker og smykker.

Bildet er fra utstillingsåpningen.

Grete Prytz - Emalje og Design

Utstillingen var en turnerende utstilling i regi av Se Kunst i nord-norge, og inneholdt over hundre objekter designet av Grete Prytz Kittelsen.

Hovig i Nord

I denne utstillingen hadde fotografene Sarah Cameron Sørensen og Bent Raanes Sørensen fotografert byggene til avdøde arkitekt Jan Inge Hovig. Arkitektens enke, Ingrid Espelid Hovig, holdt åpningstalen etterfulgt av et innlegg av arkitekt Peter Maisenhölder, tidligere kollega av Jan Inge Hovig. Åpningen var godt besøkt og godt servert. Mette Skipperud sto bak kanapeene. Vi beklager at vi ikke har bilde av Maisenhölders innlegg. Bildetekst: Ingrid Espelid Hovig, Sarah C. Sørensen og Bent R. Sørensen.

Våre lokaler

En presentasjon av våre lokaler, noen bilder av tidligere åpninger og av kunstforeningens egen samling. Bildetekst: Ved åpningen av Juleutstillingen 2011 ble det servert spesialdesignet muffins med foreningens logo i marsipan.

Levert av WebSite AS